Fem spørgsmål at stille dig selv før du starter en ny virksomhed
At eje et hjem plejede at være den “amerikanske drøm”. Men denne mangeårige mål, at så mange aspirerede til, og i sidste ende nås, er blevet erstattet med et nyt mål – at blive en virksomhedsejer.
Ved første øjekast det lyder perfekt: efterlade virksomhedernes verden og blive iværksætter. Ikke mere pendling, kontor politik, vanskelige kollegaer og krævende vejledere. Du vil være din egen chef og høste alle de finansielle belønninger. Det vil være en helt ny livsstil med utrolige muligheder og meget mindre stress.
Andre har opnået den nye “amerikanske drøm”. Kig på de unge børn, der startede Apple på en shoestring i slutningen af 1970 ‘ erne. Glem ikke de to ingeniører, der lancerede et lille firma kaldet Hewlett Packard ud af en lille baggård garage. Fru. Felterne tog en cookie opskrift–af alle ting– og bygget det ind i en national model, der er undervist i mange handelsskoler.
Hvorfor ikke du? Ja, du kunne have den næste store forretningsidé, men det kan alene ikke være nok. Spørg dig selv, har du de rigtige ting til at starte og drive en succesfuld virksomhed? Her er fem spørgsmål at overveje før du foretager den store spring fra en stabil lønseddel til virksomhedsejer.
1. er du en selvstændig forret?
Med ingen kigger over din skulder, er det nemt at trække tiden ud. Du skal have den disciplin, der er nødvendig for at planlægge, sætte mål og holde fokus.
Da mange små virksomheder i første omgang starter som hjem-baserede at holde overhead lav, bringer arbejde fra hjemmet yderligere distraktioner. Kan du modstå fristelsen til at spise cookies og se genudsendelser af “Lov og orden”, når du skal gøre marketing opkald?
2. Hvad er dine forventninger?
Hvis dit mål er at arbejde færre timer, og føler mindre stress, så tro om igen.
Den amerikanske Small Business Administration anslår, at virksomhedsovertagelse kræver enorm vilje, med 12-timers arbejdsdage, ofte syv dage om ugen. Overflødigt at sige, kan dette være en belastning for familielivet. Hvis du tror, det kunne være for meget, så overveje et jobskifte i stedet eller en ny karriere med en etableret virksomhed i stedet for at starte din egen virksomhed.
3. Hvad er dine økonomiske mål?
På kort sigt din indkomst vil formentlig være lavere, og det kunne bo på denne måde i lang tid. Derudover betaler ingen for ferier, sundhedspleje planen, overskudsdeling eller aktieoptioner. Du skal oprette din egen pensionsordning.
Den amerikanske Small Business Administration tilbyder nogle desillusionerende statistik. Det rapporterer, at halvdelen af de små virksomheder startet mislykkes indenfor det første år. Desuden af femte vil år 95 procent have indstillet driften Mens årsagerne til fiasko variere, er en af de mest almindelige en mangel på tilstrækkelig finansiering. For at slå odds, mødes med en uafhængig revisor til ærligt diskutere dine finanser og forventninger. Den gode nyhed er, at hvis din virksomhed tager ned du vil høste de økonomiske fordele.
4. er du en “vand-køler person” på hjerte?
Når du bliver en virksomhedsejer, er din dage for at tage en lang frokost eller chatte med fyrene omkring vandkøleren overstået. Kan du gøre overgangen fra “arbejdstager bi” til boss? Det kan være ensomme.
På din egen, vil du gøre utallige beslutninger hver dag – fra det helt jordnære til den kritisk. Og du alene skal påtage sig de daglige op-og nedture, der kommer med at køre en virksomhed. Det kan dog også have enorme belønninger, du er ved at opbygge noget fra bunden. Så hvis du tror du kan vejret isolation og rulle med slag, kan du være en god kandidat for at eje din egen virksomhed.
5. kan du oprette et organiseret miljø?
Hvor du arbejde er bestemt vigtigt. Du skal bruge et acceptabel arbejdsplads og de rigtige office-værktøjer for at være kreativ og succesfuld. Endnu vigtigere, er imidlertid, hvordan du arbejder.
For eksempel kan du få en utrolig salg præsentation med den nyeste teknologi, der vil wow klienter, men hvis du er konstant sent til møder og miste vigtige dokumenter, vil du sandsynligvis også miste forretning. Spørg dig selv, hvis du kan trives i et miljø, hvor kreativitet og operationelle systemer er lige så vigtigt? Mange iværksættere begår fejlen at tænke selskabet vil blot “Kør selv” hvis de bare komme med gode ideer og kundeemner. De betaler ringe opmærksomhed på detaljer for at bygge en forretning. Dette er også ofte en opskrift på fiasko.
For at være en succes, skal du kombinere din fantastiske ideer og business-værktøjer med solid planlægning og organisation.
Succes for enhver ny virksomhed er aldrig garanteret. Der er for mange variabler, og mange faktorer vil være helt ude af din kontrol. Men du kan undgå at lave kostbare fejl ved at spørge dig selv, helt ærligt – før du tager springet: har jeg hvad det tager for at køre en virksomhed? Svaret skal fortælle dig, hvis den nye “amerikanske drøm” er ret passer for dig.